U bent hier

Boekrecensie: Van de kerk naar de kroeg

In de vakantieperiode verscheen het boek ‘van de kerk naar de kroeg’ van André Verheul. Een beschrijving van de herbestemming van de Laurentiuskerk in Weesp. Van het prille begin in 2013 tot en met de geplande opening op 3 april dit jaar, die door corona anders werd dan gepland. Maar feitelijk laat dit boek zien dat een herbestemming van een kerk altijd anders is dan gepland.

Door Frank Strolenberg, programmamanager Toekomst Religieus Erfgoed

Verheul beschrijft hoe de parochie, met de rug tegen de muur, met pijn en moeite besluit tot verkoop van de kerk. Redenen zijn een tekort aan bezoekers, oplopende onderhoudskosten en een slechte fundering die als een financieel zwaard van Damocles boven het hoofd van de parochie hangt.

De geraamde kosten voor het herstel van de fundering lopen tegen de 1,5 miljoen. Behoud van de kerk lijkt dan ook geen serieuze optie, dus verkoopt de parochie het gebouw vooral voor het perceel grond dat onder de kerk ligt. Een plek in de gouden bocht van Weesp: wie zou hier niet willen bouwen? Toch staan ontwikkelaars niet te trappelen, vooral niet omdat de voorwaarde is dat de voor Weesp zo kenmerkende toren - en liefst ook het vooraanzicht van de kerk - gespaard moet blijven.

Uiteindelijk vindt men een koper, Cees van Vliet. Als iemand die zich al jarenlang inzet voor Weesp, wil hij zich nu inzetten voor het behoud van zoveel als mogelijk van de kerk. Maar voordat het zover is, ontstaat er oproer in de stad en slaat de vlam in de pan. Letterlijk en figuurlijk. Wie wil lezen welke hordes een initiatiefnemer te nemen heeft, kan in dit rijk geïllustreerde boek terecht voor alle ins en outs.

Een belangrijke les: ‘Om het kerkgebouw te behouden moet je niet vasthouden aan hoe het in het verleden was, maar accepteren hoe het in de toekomst wordt’. En dat valt velen niet mee. Cees van Vliet is de ‘gek’ die doorzet en het uiteindelijk allemaal voor elkaar weet te boksen, maar vraag niet hoe. In de kerk (spoiler alert!) huist nu een brouwerij annex grand café, een jeneverstokerij (beide klassieke Weesper ambachten), een yogastudio, verschillende appartementen en een hotelkamer in de toren met schitterend uitzicht over Weesp. Het motto van Van Vliet: ‘Al is het nog zo donker, het wordt altijd weer licht’, wordt met deze herontwikkeling meer dan bewaarheid. Een boek over weerstand en doorzettingsvermogen, over de voor de hand liggende oplossing en toch kiezen voor kwaliteit. Hulde!

Het boek ‘Van de Kerk naar de Kroeg’ van André Verheul is hier te bestellen.