U bent hier

De toeristische potentie van religieus erfgoed

Conrad van Tiggelen, NBTC

Religieus erfgoed in Nederland heeft goede papieren als toeristische bestemming, aldus Conrad van Tiggelen van NBTC Holland Marketing. ‘Er is potentie, er is interesse, maar er is ook nog veel werk te verzetten.’ 

‘Voor mij waren Groningen en Friesland openbaringen’, zegt Conrad van Tiggelen – verantwoordelijk voor Strategy & Branding bij NBTC. ‘Prachtige kerken en idyllische dorpen met unieke architectuur en bijzondere verhalen. De potentie voor een duurzame vorm van toerisme zoals slow tourism en bezinningstoerisme, is groot, ook internationaal.’ 

In een NBTC-onderzoek naar de interesse voor religieus erfgoed in Nederland uit 2018 wordt dat ook gezegd. Inmiddels wordt die potentie al gedeeltelijk benut, zegt Van Tiggelen. ‘Er zijn in de noordelijke regio’s, maar ook in Zuid-Limburg, al veel goede initiatieven. Om de potentie te benutten en hoogwaardige bezoekers uit Nederland en andere Europese landen binnen te halen, moet je de verhalen van die kerken en dorpen in samenhang brengen. En je moet ook kijken naar het niveau van horeca en overnachtings- accommodatie. Het moeten echte reisbestemmingen worden. Een reason to travel. Daar is een integrale, infrastructurele aanpak voor nodig. En dat is nog een uitdaging.’ 

Het in 2017 gestarte Grootste Museum van Nederland – een initiatief van Museum Catharijneconvent, waarin 17 gebedshuizen die nog in religieus gebruik zijn, zich openstellen voor het publiek, is wat Van Tiggelen betreft een voortrekker. ‘Je ziet dat er nu bij veel andere kerken interesse groeit naar hoe deze kerken het aanpakken. Hoe geef je hospitality handen en voeten? Hoe zorg je dat toerisme en eredienst elkaar aanvullen en misschien wel versterken? En moet je bij- voorbeeld entree gaan vragen? In Spaanse kathedralen vinden we dat acceptabel.’ 

Van Tiggelen raadt kerkeigenaren en -beheerders die verder willen met hun toeristische potentie allereerst aan zich af te vragen wat ze vinden dat hun gebouw moet zijn. ‘Welke functie of functies wil je vervullen? Een kerkenvisie kan daarin instrumenteel zijn. Bijvoorbeeld: hoe verhoudt jouw kerk zich tot de andere kerken in de omgeving? Wat hebben jullie gemeen? Hoe vul je elkaar aan? Het is belangrijk dat je een eigen verhaal hebt. Maar net zo belangrijk is dat je aan kunt sluiten bij het verhaal van je stad of landelijke omgeving. Mensen die een citytrip maken moeten ook bij jou kunnen en willen binnenlopen. Omdat jij als kerkgebouw onderdeel bent van het verhaal van de stad. Dat betekent dus dat citymarketing en religieus erfgoed elkaar goed moeten (leren) kennen.’ 

Reacties