U bent hier

Festival Klinkend Erfgoed: ‘Je hoort klanken die eeuwenlang bewaard zijn gebleven!’

dinsdag 28 augustus 2018 - 14:33

Van vrijdag 31 augustus tot woensdag 5 september organiseert De Stichting Klinkend Erfgoed Nederland (SKEN) in Maastricht het vijfdaagse Klinkend Erfgoed Festival.

Het festival start op 31 augustus met een symposium, een samenwerking van de SKEN en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), in De Bonbonnière. Het festival vormt een opmaat naar een beoogd Jaar van het Religieus Erfgoed in 2020 en heeft als thema:

”Hoe maak je klinkend erfgoed weer spannend?”

De dagen erna staat tijdens het festival een groot aantal luidklokken, carillons, torenuurwerken en orgels in Limburg centraal. Zo zijn er lunch- en avondconcerten, is er een klokkenestafette langs carillons in Belgisch en Nederlands Limburg en wordt er voor Limburgse scholieren van de basisschool een orgelprogramma georganiseerd. Het festival wordt op woensdagavond 5 september afgesloten met een concert in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek in Maastricht. Organist Aart Bergwerff speelt daar ”Canto Ostinato” van Simeon ten Holt.

Rudi van Straten is specialist klinkende monumenten en vanuit de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed een van de organisatoren van het festival. Hij vindt het belangrijk dat meer mensen met klinkend erfgoed in aanraking komen.

Kijk je uit naar het festival?

‘Ja zeker! Er komt een mooi aantal mensen naar het festival, waaronder ook Duitsers, Belgen. De Maastrichtenaren staan erg open voor dit soort evenementen.’

Waarom is het belangrijk dat mensen klinkend erfgoed zien en horen?

‘Klinkend erfgoed is een deel van ons (religieus) cultureel erfgoed. Er zijn klokken uit het jaar 1100, orgels uit 1500: ze zijn eeuwenoud. Klinkend erfgoed is als het ware een tijdmachine, je hoort klanken die eeuwenlang bewaard zijn gebleven. Je beleeft nu de muziek zoals mensen die heel lang geleden ook beleefden.’

Heb je het idee dat mensen klinkend erfgoed voldoende waarderen?

‘Voor veel mensen zijn kerkorgels en -klokken erg abstract: ze zijn verbonden aan religie, aan kerkdiensten. Vaak hebben ze er dan niet zo’n warm gevoel bij. Wij willen, met het festival en allerlei andere evenementen, een heel andere kant laten zien.’

Welke andere kant heeft klinkend erfgoed?

‘Toen de MH17 was neergestort hebben tal van kerkklokken in het hele land geluid. Hetzelfde gebeurde toen onze koning ingehuldigd werd. Vreugde en verdriet kun je delen door dit erfgoed te laten horen. Orgels kunnen voor concerten worden gebruikt, maar je kunt er ook gewoon bij dansen, jazz op maken, ze combineren met een DJ.’

Lukt het om klinkend erfgoed te ontdoen van een “ernstig” imago?

‘Ja, er is veel belangstelling voor. In het kader van het festival geven we bijvoorbeeld ook les in klinkend erfgoed op scholen. De leerlingen mogen onder andere orgelluiken beschilderen op het Vrijthof. Ze laten zich daarvoor inspireren door het orgel: wat doet de bouw van het instrument en de muziek met ze? Welke emoties roept het op? De luiken stellen we daarna tentoon.’

Hoe ervaren de kinderen dit?

Voor de kinderen is dit iets totaal nieuws – niet zwaar en ernstig, maar een historische ontdekkingsreis. Wij denken vaak: wat moeten kinderen, of mensen met een niet-kerkelijke achtergrond, in een kerk? Maar als je het verhaal van de muziek vertelt, wordt de kerkelijke ruimte iets heel anders. Mensen horen gewoon iets moois. Ze moeten een orgel kunnen ervaren zonder het met religie te associëren. Met spiritualiteit is dat anders, maar met muziek kan het wél.’

Voor meer informatie, programma en aanmelden: www.klinkenderfgoed.nl

Reacties