U bent hier

Oude kerken, Nieuwe betekenissen

dinsdag 28 januari 2020 - 15:22

Studenten in Groningen onderzochten welke nieuwe betekenis historische kerken kunnen krijgen in de samenleving van nu.

Welke nieuwe betekenis kunnen historische kerken krijgen in de samenleving van nu? In een drietal blogs zoeken studenten het uit. Studenten van de master Religie en Cultureel Erfgoed aan de Rijksuniversiteit Groningen gingen bij het vak ‘Oude kerken, Nieuwe betekenissen’ onder begeleiding van hun professor Geschiedenis van het Christendom Todd Weir, op zoek naar een antwoord op deze vraag. En schreven daar drie blogs over.

Zingeving kan helpen traumatische gebeurtenissen te verwerken. Dat was de vooronderstelling in het vak ‘Oude kerken, nieuwe betekenissen: religieus erfgoed in hedendaagse Nederlandse gemeenschappen’ van de master Religie en Cultureel Erfgoed van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Daarbij kan religie of spiritualiteit een belangrijke rol spelen. Dat geldt voor individuen, maar ook voor gemeenschappen. Zo kan zingeving helpen om collectieve reacties op stress en trauma’s te begrijpen. Welke rol kunnen historische kerken hierbij spelen?

Om dit uit te pluizen ging een groep Groningse studenten op bezoek bij belangrijke spelers in de Noord-Nederlandse erfgoedsector om te praten over de rol van historische kerken bij betekenis geven aan het leven. Hun bevindingen delen ze in een serie blogs.

De plek waar ooit het Yesseklooster te vinden was

Klooster Yesse, onzichtbaar, maar van belang

Voor de eerste blog spraken studenten Anne Hilde Blanken en Jelle van Binsbergen met Annemiek Bos van Klooster Yesse in Haren, en met dr. Mathilde van Dijk en dr. Andrew Irving van de Rijksuniversiteit Groningen. Ooit was klooster Yesse een van de grootste vrouwenkloosters van Nederland, maar nu is er niets meer van over. Hoe kun je mensen toch het belang van de plek doen begrijpen? En hoe kan dit erfgoed en het leven wat daar plaatsvond zichtbaar gemaakt worden? Lees hier verder. 

Anjet van Lingen aan het werk tijdens Monnikenwerk

Verstilling in hectiek: de kerk als container voor dialoog

Voor het tweede verhaal in deze reeks spraken studenten Laura Schut en Cathelijne Bruining met kunstenares Anjet van Linge. Zij richtte het project ‘Monnikenwerk’ op, waarmee ze kunstenaars in de gelegenheid stelde in een aantal leegstaande kerken in Noord-Groningen te werken. Overdag werd er gewerkt, ’s avonds waren de kerken open voor publiek. Zo opende Van Linge kerken die anders gesloten zouden blijven. Zou dit project kunnen worden gezien als een nieuwe manier van betekenis geven aan de oude Groningse kerken? En welke rol speelt kunst daarbij? Lees hier verder.

Jolanda Tuma

Dorpskerken: gebouwen van betekenis

Voor het derde en laatste artikel gingen studenten Loïs Bakker en Willemijn Piksen langs bij Jolanda Tuma van de Dorpskerkenbeweging. Dat de ‘klassieke’ protestantse vorm van religie steeds minder vanzelfsprekend is in de huidige samenleving, betekent niet dat de behoefte aan zingeving verdwijnt, zo stelt Tuma. Als dorpskerkenambassadeur probeert zij kerken en dorpen in Noord-Nederland met elkaar te verbinden. En houdt ze zich bezig met de vraag: hoe zorg je ervoor dat mensen die eerder nooit een voet in de kerk zetten, zich toch verantwoordelijk voelen voor het gebouw? Lees hier verder.

Professor Geschiedenis van het Christendom Todd Weir begeleidde de studenten bij het schrijven van de blogs. In zijn introductie bij de verhalen legt hij meer uit over de vragen die in het vak ‘Oude kerken, Nieuwe betekenissen’ besproken zijn.

Reacties